vrijdag 26 oktober 2007

"Bien in Brazil" in Santa Teresa

Met mijn nieuwe "bien in brazil" site wil ik jullie gelijk mijn nieuwe plekje in Rio de Janeiro laten zien. Ik ben er niet weg te slaan, en helemaal verliefd op mijn nieuwe stek. Rio op z'n best, zoals ik nog nooit in Rio de Janeiro gewoont heb.

M'n nieuwe huis ligt in het allerschattigste wijkje van heel Rio; Santa Teresa. Hoog gehalte kunstenaars, muzikanten en ander soortige intelectuele creatievelingen. Vandaar dat je hier ook struikelt over alles dat mijn hartje sneller doet kloppen; ateliers, galeries, arts & crafts winkeltjes, tweedehandswinkeltjes, barretjes en culturele initiatieven. Het centrum van de leuke feestjes, tentoonstellingen en expositie en de spontane sambafeestjes op straat. Ik geniet!

Op de berg waar Santa Teresa is gevestigd heerst een oase van rust. Het heeft alle karakteristieken van een gemoedelijkheid klein dorpje, en tegelijkertijd ook al het levendige en bruisende van het stadse leven. Het lijkt of je je hier op een eiland vol cultuur & natuur bevind midden in het gigantische en chaotische Rio de Janeiro. Een te schattig trammetje brengt je naar dit paradijsje toe, over het aquaduct van lapa. Op de foto het pleintje voor mijn huis te zien, waar een bioscoopje, een bakkertje en zich de barretjes/restaurantjes bevinden.





En dan mijn huis waar ik woon, een prachtig groot monumentaal pand uit begin 1900, met een tuin eromheen. Het word gebruikt als cultureel centrum. Er is een boekwinkeltje, een balletschool, theatervoorstellingen, muziekoptredens, op zondags een marktje met arts & crafts, capoeira lessen, afro-dans en circus. Ik hoef m'n bed maar uit te rollen en ik kan m'n turnlessen hier geven. Binnenkort staat ook op het programma om met de Kunstlessen te beginnen.

Ik woon hier met een lekker gemixed gezelschap van Brazilianen, Uraguaianen, Duitsers, Chilenen en Spanjaarden. Ieder z'n kamer en we delen de badkamer en de keuken, waar de lekkerste nationale specialiteiten gekookt worden! M'n kamer heeft openslaande deuren naar de varanda, zo fijn! Ik word wakker, pak een douche, gooi m'n matras naar buiten, en ga lekker in het zonnetje liggen opdrogen met een fruitontbijtje en een goed boek. Tegen de tijd dat ik helemaal klaar ben voor de dag, is er om het huis al weer van alles te beleven. En vandaar dat vrienden hier ook vaak op de stoep staan om even te komen buurten. Snappen jullie nu waarom ik ineens zo'n huiselijk type ben geworden, ik wil niet meer weg uit Santa!



Een ieder die na dit verhaal al de kriebels krijgt om langs te komen, jullie zijn allemaal welkom! Ik ben over-enthousiast over dit heerlijk stukje Rio, en wil het liefst aan jullie allemaal laten voelen hoe fijn het is hier te wonen. Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hogte houden via deze site, zodat jullie vanuit Nederland ook een beetje mee kunnen genieten.

Waar volgens de Brazilianen geen vertaling voor bestaat; SAUDADE (een gepassioneerd missen met heimwee gevoelens) wil ik jullie toch wel laten weten dat ondanks dat ik hier enorm geniet, ik al mijn lieve vriendjes en familie ook mis, ik hou van jullie!


Veel warme braziliaanse knuffels; abraços


Beijos Bien

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Sabine

Ik zat er toevallig achter toen je email binnen kwam en ik ben direct naar je site gegaan. ik ken deze site van blogspot want onze reisleidster in Mexico zit daar ook bij. er is veel mogenlijk daar. mooie foto's van je huis om jaloers op te zijn. ik hoop dat je daar veel mag genieten. hier alles goed, je ouders zijn nog in Turkije waar ze nog steeds goed weer hebben. Hier is het weer al wat minder, twee dagen geleden al nachtyorst dus we gaan de winter tegemoet. Verder geen nieuws de groeten van ons Tiny en Piet uit Den Haag

Anoniem zei

hey sab,

wowowowowowow dat klinkt echt heeeel prettig. het ziet er ook inderdaad prachtig uit. het zijn ook leuke huisgenoten? het is inderdaad wel heel leuk dat je zo makkelijk de hollandse stampot kan afwisselen met de spaanse tapas. je hoeft niet meer uit eten te gaan om naar de chileen te gaan. en hoe bevalt het concept? is het al gelukt om gesponsord te worden? en hoe gaat het met je lief?

buiten het feit dat ik nu een kater heb, gaat het hier wel heel goed. het is nu zeker dat ik twee exposities heb in januari. er is ook nog een andere galerie waarmee ik in zee ga. het volgende half jaar wordt een druk jaar voor mij! dus dat is echt te gek. en met niek gaat het ook heel goed. voor ons allebij is het hard werken, hij zit in zijn eindexamenjaar. wel spannend allemaal!

Tot snel weer!
kus!
Jojanneke

Anoniem zei

Lief Bientje

Zo je Papsie en Mamsie zijn weer terug uit het zonnige Turkije
We hebben het er enorm naar ons zin gehad en met Paps is alles goed gegaan.
Gelukkig lukte bij jou het skypen dus we hebben je al gesproken.
Ik zal vanavond weer proberen je te pakken te krijgen.
Leuk dat je weer een site hebt gemaakt.
Zo kan ik niet alleen horen maar ook zien dat je het daar reuze naar je zin hebt.
We zijn trots op je Bientje dat je het allemaal daar ver weg zo goed doet!! Blijf zo lekker door gaan dan kom je er wel met wat je allemaal van plan bent.
Mis je Dikke Kus MAMS