vrijdag 23 november 2007

'n beetje mama

Het huis waar ik woon is echt 'n sociale ontmoetingsplaats. Kids uit Santa Teresa en omliggende favela's komen hier graag een beetje hangen, capoeira-en, touristen het pand uit 1900 bewonderen, en buurtbewoners komen hier om te kletsen en even een mango van onze mangobomen te eten. Leandro had dit fijne plekje dus al gauw ontdekt.

Van God en alles weggelopen, z'n moeder die niet voor hem zorgde, bij opa en oma ging het ook niet, van het ene opvanghuis naar het andere opvang huis, maar Leaondro koos de vrijheid van het leven op straat. Kwam ik 's nachts thuis van het stappen, lag hij onder het afdakje van de tramhalte te pitten, of vloog ie me om me nek... Tia, tia, tia! (tante)

Overdag hing ie rond bij ons in huis. Hij ging niet naar school, deed lekker waar ie zin in had, en genoot van onze aandacht. We hebben Braziliaanse instanties erbij gehaald wat met hem te doen, je kan niet zomaar een kind onder je hoeden nemen, een andere optie zou zijn om hem terug te brengen naar een verschrikkelijk instituut waar ie waarschijnlijk toch weer binnen een week zou weglopen. Ze hebben toen de zaak bekeken en de verantwoordelijkheid over Leandro aan ons gegeven, dus nu zijn we met z'n allen een beetje papa's en mama's!

In het interview met Leandro met de kinderbescherming werd ook gevraagd wat hij het liefst wilde, en waarom ie dan zo graag in ons huis wilde wonen. Raad eens wat ie antwoorde, haha "omdat er zo'n lieve turnjuf woont". Nou, daar doe je het toch voor...

Dus ik zal hem even aan jullie voorstellen: Leandro, 10 jaar. Super energiek en bijdehand ventje. Houd enorm van capoeira en turnen, wil later ook turn & capoeira trainer worden. Hij is echt een zonnetje in huis, maar zijn leven op straat heeft er wel voor gezorgd dat ie nog niet altijd even goed kan omgaan met autoriteit. Hij heeft sterk z'n eigen wil, en als het dan niet zo gaat hoe Leandro het wil, dan gaat ie grommen...whhaaaaahhh. Maar gelukkig lacht ie over het algemeen, en staat ie meer op z'n kop dan op z'n benen.


Ik ben benieuwd naar al jullie belevenissen! Ik begreep dat het nogal lastig was een berichtje hier te plaatsen, maar als je het als "anoniem" doet, dan moet het goed gaan.

Een dikke kus van mij, Roberto en... Leandro xxx

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Lief Bientje

Ik had het "Mama" avontuur al van je op skype gehoord maar nu heb ik Leandro dan ook op de foto gezien.
Ik kan me voorstellen dat het een goed gevoel geeft om zo veel voor zo"n knulletje te betekenen.
Spannend hoe hij zich verder gaat ontwikkelen...... vast stukken beter als dat hij ergens op straat was blijven zwerven.
Leandro is wel een stukje donkerder als Lugano hoor die wil nog niet zo erg Gamaliel zijn kleurtje krijgen.
Hij heeft nog steeds van die grote blauwe ogenen hele lange wimpers.
Morgen mogen we weer een dagje en nacht op hem passen Suus moet met Hans werken.
Dat vinden wij natuurlijk niet erg.
Op de foto"s kan ik een beetje zien hoe je huis er uit ziet en je terras waar je het luchtbed hebt liggen.
Maak nog maar eens een keer wat foto"s van het huis zelf en je kamer dan krijg ik een beetje indruk hoe het daar is.
Wie weet komt er wel weer een keer dat we het live komen bekijken
Ga maar snel met je portfolio aan de gang Wie weet komt er iets goeds van en kan je daar blijven ......
Heel veel succes met alles waar je mee bezig bent
Dikke kusxxxxxxx Beoijs
Mams en Paps

Anoniem zei

Nog ff dit

Ik kwam er opeens achter dat je de foto"s kon vergroten door er op te klikken.
Nu zag ik opeens duidelijker het huis en je veranda en ook een beetje je kamer.
Je ziet wel dat het oud is maar het ziet er wel speciaal uit.
Op de foto waar je turnles aan het geven bent {bij het vorige stukje} zie je de tuin en daar buiten een stukje van de straat.
Aan de overkant zie je die muur met dat trammetje er geschilderd Ik weet nog precies waar dat is!!! LEUK!!!
Ook zie je op die laatste foto die tas die je aan het maken bent van plastic weggooi tasjes.
Je vertelde er over via skype.
Als je portfolio klaar is stuur je het maar eens door dan kan ik het zien.
Ben benieuwd wanneer we weer alles in het eggie zien!!
Veel suc6!!!!!
Beijosxxxxxxx MAMS

Anoniem zei

Hoi Sabientje
Van Diana kreeg ik de naam van je site (nog niet eens van je moeder); dus gelijk alles gelezen. Je geniet wel zo te lezen, hoewel we je ook net hebben gesproken via skype en op diaantje haar verjaardag heb je ook zelfs nog een beetje mee kunnen genieten via de webcam. Wat is de wereld dan klein. Je hebt lugana en suus weer even kunnen zien en daan en Esmee en de rest van de familie. Ik geloof dat je ouders ook een webcam willen gaan kopen. Ze vonden het wel mooi. Ik heb sander ook al regelmatig via de webcam gezien.Nog 2 maandjes dan komt hij samen met Randi carnaval bij je vieren. Dat zal wat worden. Hij zit nu op het ogenblik in Boliva. Hij geniet, geniet, en geniet nogmaals. Binnenkort komt er weer een nieuw stuk op zijn site. De computers in Bolivia zijn niet je van het. Ik ga zo met diana, william en de kleintjes naar sinterklaas kijken. Spannend hoor. Nou Sabien succes met alles daar en ik ga je blijven volgen. Dikke kussen van Frans en Petra

Anoniem zei

Ha die Bien,

Leandro was idd met de bonde mee aan het rennen en aan het dollen toen wij omhoog reden naar jou toe. Leuk ventje, wat fijn voor hem (en voor jullie) dat de men het goed vond dat hij bij jullie kan blijven. Anyway, ik ben nu weer thius dus zal snel wat van onze foto's opsturen. Pas je goed op Marieke als ze over een paar weekjes langskomt?

Groetjes, Daan

Unknown zei

LIEVE LIEVE SABJE

ik mis jou!! heb je de kus van Roberto gekregen?? hij had opgenomen toen ik je probeerde te bereiken maar ik kon daarna niet meer online komen.. ik zal het snel weer proberen. leandro ziet er uit als een schatje, hier doe je het voor toch? :))
ik zal je snel opskypen om je volledig uit te horen en alle delft verhalen te updaten. mis je veel, doe de groeten aan de mannen!

dikke vette delfts bauwe zoen
anna

Anoniem zei

He Lief Bientje

De Sint is al weer voorbij hier.
Nu wachten op de Kerst!!
Misschien wordt het bij jou daar ook wel een speciaal Kerstfeest?
Gelukkig skypen we veel zodat het lijkt alsof je niet zo ver weg zit.
Nu is je comp in reparatie dus ik probeer je vanavond of morgen wel weer te bellen
We missen je..... maar zijn ook heel trots op je!! Dat je het daar allemaal zo goed doet.
Heel veel plezier en geluk en alle goeds voor jou en alle lieve mensen om je heen.
Dikke kus Beijosxxx MAMS&PAPS