maandag 10 december 2007

even wat foto's en 'n filumpje!

Oi Queridos!

Om even een indruk te krijgen van het huis "Casarão" (het Grote huis) waar ik woon, en wat hier allemaal te beleven valt, even wat leuke kiekjes!

Twee weken geleden was ons huis afgehuurd voor een verjaardagsfeestje. Tja, en als bewoners van het pand mochten wij gratis mee feesten! Een band, een vette churrasco, een heleboel mensen, en het ging helemaal los bij ons thuis. Ook voor goeie feestje hoef ik de deur niet uit! Ik heb zelfs nog met de jongo-groep van Kunte Kinte een optreden gegeven op het feest. Helemaal goed! Jongo is trouwens een traditionele dans uit Rio de Janeiro, met afrikaanse invloeden. In een kring danst er steeds een koppel dat afgewisseld word, waarbij er veel gedraaid word en de vrouwen een grote rok aan hebben.


De volgende dag hebben we het nog even dunnetjes over gedaan met een uitgebreide BBQ van al het vlees dat over was. Met z'n alle als een familie aan een grote lange tafel in de schaduw van de mangoboom.


Maar ook op andere dagen proberen we van het eten hier een feestje te maken. Gezellig met z'n allen in de keuken koken. Of lekker op het balkon eten. Wel opgepast voor de vleermuizenschijt! Iedere plek heeft zo z'n nadeel zullen we maar zeggen. Onze enthousiaste actie om op het balkon te slapen werd dan ook bruut verstoord doordat Roberto gemerkt werd door een mooie fletsj. Het gezellige kaarslicht tijdens de dinertjes is dan nu ook standaard vervangen door bouwlamp 200W, en dat helpt tegen eventuele verassende aromasmaken in ons eten.



Heimwee naar speculaas, en die goeie ouwe Sinterklaastijd die ik in geen eeuwen almeer heb meegemaakt, heb ik ook creatief proberen op te lossen. Terwijl jullie allemaal kadotjes aan het uitpakken waren op Sinterklaasavond, heb ik in de keuken mezelf gepromoveerd tot Speculaas-bak-piet, samen met mijn hulp-piet Leandro. Met verbluffend resultaat!



Ook ander gemis naar Hollandse pot heb ik iets op gevonden. Zo bestaat mijn dagelijks ritueel uit het zelf maken van brood & yoghurt! Gewoon brood is hier niet te eten, van dat uitgedroogde fabrieksbrood, van vers volkoren brood hebben ze hier nog nooit gehoord. Iedereen leeft hier op rijst en bonen, en wat brood betreft franse pistoletjes. Yoghurt, ook zoiets, word alleen aangeleverd in danoontje formaat, of met de meest chemische smaken. Dus nu maak ik van een litertje melk en een danoontje m'n eigen yoghurt, even opwarmen, goed doorroeren voordat ik ga slapen, langzaam laten afkoelen, en de volgende ochtend heb ik lekker een liter yoghurt.

Dus het enige wat jullie nog in grote hoeveelheiden mogen toesturen is dropjes!!!!! en kaas!!! (oude als het ff kan)

Roberto is druk bezig met zijn studie, dezelfde als waar ik vorig jaar m'n bachelor van behaald heb, Industrieel Ontwerpen. Maar af en toe heeft hij ook nog tijd voor een optreden, hier te zien op de foto, waar hij zijn instrument de bandolim bespeeld. Hij speelt voornamelijk samba, en choro (een soort samba, instrumentaal), en als ie even tijd heeft is hij met z'n muziek bezig, en componeert hij nieuwe nummers. Het is geweldig om hem te zien optreden, hij gaat helemaal op in de muziek, en is een hele vertoning met z'n 2 meter en dreads, zeker als ie tussendoor z'n danskunsten showt!

Roberto de Santa Martha Ooooooh wat is ie groot!

Hier 'n laatste foto, ik samen met Marta, spaans vriendinnetje en huisgenoot, waarmee ik veel lol beleef in het huis! Zoals op de woensdagen, de standaard stap-avond hier op het pleintje van Santa Teresa voor mijn huis, wat dan helemaal vol loopt, omdat er op straat samba gespeeld word. Maar ook tijdens hangavondjes waarbij de gitaar gepakt word of culturele uitstapjes. Hier te zien hangend aan het treintje van Santa Teresa, bondinho.



Een dikke beijo,


Liefs Sabine









4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hola Sabine!

Over 2 dagen kom ik je helpen pepernoten en speculaas bakken. Heel veel zin in! Ben op de stranden van Brazilie zelfs beetje zwarte piet geworden.

Ate mais!

xxMarieke

Anoniem zei

Lief Bientje

Leuk die foto"s en het filmpje.
Het filmpje is wel een beetje donker maar ik proef helemaal de sfeer die daar moet zijn.
Logisch dat je het daar zo naar je zin hebt......zulke feesten heb je hier niet.
Vorig jaar kwamen we bijna naar je toe ......dat is al weer een jaar geleden .Wat gaat de tijd toch snel........
Geniet er maar van.... Voor je het weet is het maart en ben je weer hier.
Wie weet komt de kerstman nog wel bij je langs...........
Dikke kus MAMS

Anoniem zei

Lieve Sabine
Wij willen je vanuit zeewolde hele fijne Kerstdagen wensen en een heel goed 2008. Sander en Randi zijn nu in Mendoza in Argentinie, waar het 40 graden is. Over 6 weken komen ze bij jou logeren. Jammer dat je Kerstcadeau nog niet is aangekomen, anders hadden we persoonlijk contact kunnen hebben. Nou Sabine succes met alles en hele dikke kussen van Frans en Petra

Jan Cnossen zei

Hoi Sabine,
Na dat mailtje dat je per ongeluk naar ons stuurde, toch maar eens gegoogled op jouw naam. Wat een leuke verrassing toen ik op 'Bien in Brazil' uitkwam. Gaaf om zo wat van je te zien en horen! We hebben hier in Koudum van je genoten.
Bientje, ik hoop dat jouw mooiste dromen uitkomen in het nieuwe jaar. Niet allemaal natuurlijk, want dan hou je niks meer over om van te dromen.....
Ook leuk dat je werkt een virtuele gallery. Het ziet er al fraai uit!
Nienke zal nog wel wat meer over hier naar je mailen (Pien mailt naar Bien). Ben je ook weer even geïnformeerd over wat er in 'boven' nederland gebeurt.
Wie had dit allemaal gezocht achter zo'n klein buurmeisje...
Liefs,
Jan Cnossen