donderdag 27 december 2007

'n verlaat kerstkadootje voor mij & wens voor jullie

Hoi lieve allemaal,

Mijn kerstdagen waren niet helemaal zoals ik gehoopt had. Er miste iemand. Iemand die nu al een heel belangrijk plekje in mijn hart veroverd heeft.

Met de kerstdagen op komst was Leandro baldadiger dan ooit. Hele grappige acties ookwel. Hij gooit er écht van alles uit! In de metro, op straat, bij de bakker, word iedereen standaard aangesproken, waarom ie 'n stropdas aan heeft of een pukkel op z'n kin, bied hij omatjes de hulp aan hun sudoco puzzel eventjes af te maken en krijgt het voor elkaar snoepjes te kopen met buitenlands geld. Maar misschien kan je je ook wel voorstellen dat het af en toe té is, 'n kind van 9 die het vrije leven van de straat gewend is, is een koning in het testen van de grenzen bij mensen. Bij de verantwoordelijk persoon hier in het 'casarão' had hij deze grens bereikt. 'n eigenlijk hele verdrietige actie van Leandro, in mijn ogen een schreeuw om aandacht, had hij als protest tegen het douchen uit het raam wille springen met de boodschap liever als engeltje hier rond te vliegen. tja... en toen was hem duidelijk gemaakt dat hij hier niet meer kon wonen, en met al z´n kleertjes en spulletjes in plastic zakjes was hij terug gestuurd naar z'n opa.

Het probleem alleen was dat hij hier nooit aangekomen is. Ik ben hem gaan zoeken hier in de buurt en op de stranden van Rio, maar het is zo uitzichtloos hier een zoekactie te beginnen, Rio is zó groot. En dan word je weer met je neus op de feiten gedrukt, dat het er één is van zovélen, maar god wat zou ik graag iets voor dit jochie willen doen. Hoopvol was ik naar het weeshuis gegaan waar z'n broertje zou zitten, bleek dat Leandro er idd geweest was, maar dat ie z'n broertje had helpen ontsnappen en dat ze dus samen ergens rond zworven. Niemand wist waar ze waren.

Zo ging ik dus de kerstdagen in, zonder Leandro, en zonder te weten of het wel goed met hem ging.

De kerstdagen was ik bij Roberto en zijn moeder thuis. Aangezien zijn broer naar familie en geliefde in het noorden van Brazilië was gegaan, Paraíba, waren we met z'n drietjes om op z'n Braziliaans tde kerstnacht te vieren. Z'n moeder helemaal blij gemaakt om haar mee naar de nachtmis te nemen, alleen kan ze al niet meer, om vervolgens aan de kalkoen te gaan. Van te voren hadden we een hele dag in de keuken gestaan en had ik mijn yoghurt recept uitgewisseld tegen het traditionele kerstgerecht rabanada. (ala onze oliebollen en appelflappen alleen dan een soort wentelteefjes)
Eerste kerstdag is een soort van je vol eten met alle restjes van kerstnacht, en heb ik heerlijk doorgebracht in de pijama van z'n moeder.

Maar mijn échte kerstkadotje kwam aanwandelen toen ik tweede kerstdag net één tel thuis was. Het was Leandro. En niet alleen hij, nog geen tientellen later stond er nog zo'n identiek figuur om me heen te springen, z'n jongere broertje Carlinho. Leandro had gelijk weer praatjes, en Carlinho heeft zijn schade van de afgelopen jaren aan knuffels en kussen in één dag proberen in te halen. Vanaf het moment dat we elkaar leerden kennen, was hij letterlijk niet meer los van me te krijgen. Dus vandaar dat er ook vannacht een andere man bij mij in bed geslapen heeft.




Vannochtend was er het voorziene drama. De instanties waren geinformeerd dat de twee boven water waren, en ik heb Carlinho ervan moeten overtuigen dat het écht beter is om terug te gaan naar het opvanghuis. Ook Leandro heeft ingestemd om naar een opvanghuis te gaan, weliswaar een andere dan z'n broertje, omdat ie hoogstwaarschijnlijk daar toch weer uit weet te ontsnappen. Leandro gaat naar eentje in een klein dorpje in de staat Rio, waar de kinderen ook helpen speelgoed te maken. Dus dat leek Leandro wel wat, als échte hulp van de Kerstman! Het idee is dat er daar ook een plek vrij gemaakt zal worden voor Carlinho, zodat ze weer worden verenigt, en dat ze in de weekenden hierheen, naar het 'casarão', mogen komen. Ik & leandro zijn met de sociaalwerker meegegaan om hem terug te brengen naar het opvanghuis. Ik heb daar gesproken met de staf, en zal de komende tijd vaak langs gaan bij Carlinho. We hebben zelfs gesproken over de mogelijkheid dat alle kinderen van het opvanghuis, dat hier aan de voet van Santa Teresa ligt, af en toen langs mogen komen om deel te nemen aan de activiteiten van Kunte Kinte en turnlessen die ik geef hier. Een mooie integratie, zodat ze zich niet buitengesloten te voelen.

Ik heb nu weer een goed gevoel over het nieuwe jaar, de kerstman heeft een heel bijzonder kadotje afgeleverd. Helaas was het geloof ik niet mogelijk ook jullie hier allemaal af te leveren, maar heb aan jullie gedacht deze kerst en hoop dat jullie ook allemaal er een hele fijne en bijzondere kerst van gemaakt hebben. Voor in het nieuwe jaar wil ik jullie 'tudo de bom' (al het goeds) toe wensen! Feliz ano novo! Een heel fijn en liefdevol nieuwjaar, waarin nog veel meer mooie verassingen ons plotseling mogen komen overvallen.

Liefs Sabine & Roberto
en natuurlijk de twee opdonders Leandro & Carlinho



5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb vol verbazing je laatste belevenissen gelezen, en vind het heel indrukwekkend wat je daar doet, wat moet je je machteloos voelen als zo'n jochie dan, door z'n eigen toedoen, bij je weggestuurd wordt ,maar gelukkig is het toch allemaal redelijk goed afgelopen. Om je prettige kerstdagen te wensen is het nu te laat, maar ik kan je nog wel een ongelofelijk fijne jaarwisseling wensen, en over een paar weken een fijne tijd met Sander en Randi.

Love you!! Frans en Petra

Anoniem zei

Lief Bientje

Gelukkig hebben we heel veel contakt gehad de laatste dagen en was ik al op de hoogte van de verdwijning van Leandro en het verdriet wat je daarvan had.
Door de web-cam bij Roberto thuis hebben we je ook weer kunnen zien.
Het goede nieuws 2de kerstdag dat Leandro met broertje er weer was heeft je zichtbaar goed gedaan.
Je straalt.... dat je ze daar kan helpen en ze liefde kan geven wat ze al zo lang hebben moeten missen.We hebben al een stukje van je nieuwe site gezien om je eigen stichting op te gaan richten.
We hopen Bien dat er genoeg mensen zijn die je willen helpen zodat jij daar nog meer kinderen kan helpen om ze een stukje gelukkiger te maken.
Heel veel succes met alle goeds wat je daar doet en dat in het nieuwe jaar al je wensen uit mogen komen zodat je zo nog meer kan betekenen voor de favela kinders daar.
Dikke kus Beijos MAMS&PAPS

Suzanne Harmes & Lugano Manusiwa zei

Hallo Lieve Zus!
Wat een leuk stukje weer! Gelukkig is Leandro tog terug gekomen he!
Heb je oud&nieuw trouwens niet op de Copa Cabana gevierd dit jaar?
Met Lugano gaat het super goed, hij kruipt nu zo goed als:D dus dat word opassen nu haha!!
Dikke Knuffel van ons! En ik bel je van de week weer!!!!
Love you!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem zei

Hoi Lieverd
Helaas kon ik je niet bereiken via skype, dus wil ik je via deze weg van harte feliciteren met suzanne haar 22 ste verjaardag. Op deze momenten is het toch wel jammer dat je dan zo ver weg zit. Maar ja, het is niet anders. Onze koffers staan gepakt, net zoals die van je ouders, en gaan morgenochtend met diana, willian,Esmee en daan heerlijk op wintersport naar Oostenrijk. Sabine geniet van alles en na de vakantie bellen we wel weer. Hele dikke kussen van frans en petra.

Anoniem zei

He lief Bientje

Krijg je via skype en via je telefoon niet te pakken
Dan maar ff hier een berichtje
Hier gaat alles goed. We zijn net terug van wintersport en hebben heerlijk genoten!!!Veel sneeuw en ook zon en mooie pistes
heerlijk gegeten in het hotel en er was ook een heel mooi sauna complex bij waar we natuurlijk volop gebruik van hebben gemaakt.
We hebben het harstikke druk gehad afgelopen week ,dus nu moeten we weer uitrusten van die vakantie en in gedachten alvast naar de volgende vakantie ....17 april gaan we naar Turkije.
Sander komt zeker bijna bij jou ??ven benieuwd hoe alles bij jou gaat met leandro en zijn broertje en met Roberto en natuurlijk met je zelf .
Ik ga je straks weer proberen te bellen
Alvast een dikke kus MAMS en Paps